[OT] Jak założyć działalność i świadczyć usługi jako programista?


#234

Jeśli dobrze rozumiem to:

I) Umowa o dzieło wpisujesz sobie 50% zarobków do kosztów uzyskania przychodu (no chyba że jeszcze ubezpieczenia dokupujesz itd to więcej wyjdzie), z pozostałej kwoty odliczasz 19% VAT, co Ci daje 50% * 19% -> 9.5% VAT z całości.

Zarabiasz 100 000zł brutto.
Koszty uzyskania przychodu 50 000zł
Przychód brutto 50 000zł
Podatek 50 000zł * 19% = 9 500zł
Przychód netto 90 500zł

II) Firma masz 2 wyjścia, podatek liniowy i podatek nieliniowy
a) podatek liniowy to 19% z Twoich przechodów (zarobki - koszty uzyskania przychodu)

Zarabiasz 100 000zł brutto
Koszty uzyskania przychodu 0zł
Przychód brutto 100 000zł - koszty uzyskania (samochód, biurko, zus itd)
Podatek (zakładając 0 koszty uzyskania co sie nie zdarza) 100 000zł * 19% = 19 000 zł
Przychód netto 81 000zł

b) podatek nieliniowy to 18% jeżeli dla kwoty do 85tys (nie wiem jaka w tym roku była, zakładam sobie że 85 000zł), powyżej tej kwoty 32%

Zarabiasz 100 000zł brutto
Przychód brutto 100 000zł - koszty uzyskania
Podatek (tak jak wyżej zakładając 0zł uzyskania) to 85 000zł * 18% + 15 000zł * 32% = 20 100zł
Przychód netto 79 900zł

Kiedyś nieopłacalne bo próg był koło 30-40tys, teraz rozliczając sie z żoną (o ile ma małe zarobki) możesz praktycznie zarabiać 85 000 zł * 2 = 190 000zł na pierwszym progu 18%


#235

@m_bruszewski namieszałeś trochę z tym VATem i podatkiem dochodowym

II) to co @m_bruszewski uznaje za zarobioną kwotę brutton to kwota już po potrąceniu VATu. W zależności od prowadzonej działalności i charakteru umów z klientami siłą rzeczy to jest ważne rozróżnienie.


#237

Przy takim założeniu taniej Ci wyjdzie zapłacić za księgową, która Ci to ogarnie niż tracić czas na rozkminianie tego przy pomocy nieznajomych na forach.


#238

Generalnie Umowa o dzieło z 50% kosztów to nadal najkorzystniejsza forma opodatkowania, z tym że trzeba się pilnować żeby ktoś nie przyszedł i nie powiedział że to jednak etat jest (a może tak zrobić PIP czy US).

Generalnie umowa o dzieło z przekazaniem praw autorskich daje stawkę podatkową efektywną 9 i 16%. Liniowy jest 19% (Minus koszta ale gratulacje jeśli uda ci się wygenerować koszta na poziomie 25% chociażby)… Więc nawet nie ma o czym mówić.

Zakładać działalność tak naprawdę opłaca się tylko jeśli pracujesz dla klientów zagranicznych (Europejskich), bo wtedy się łatwo rozlicza w oparciu o fakturę.


#239

Te 16% wzięło Ci się z połowy drugiej stawki? Jeśli tak, to jest to już nieaktualne od bodajże dwóch lat (socjalizm kosztuje) bo podwyższone koszty uzyskania przychodu można stosować tylko do poziomu pierwszego progu podatkowego. Co więcej, jeśli dochodem z tej samej umowy (z podwyższonymi kosztami) przeskoczysz na drugi próg zamiast podpisania drugiej umowy bez podwyższonych kosztów w momencie przejścia to nie masz prawa do stosowania 20%, więc wskakuje się z efektywnego 9% na 32%.


#240

A max koszty to nie 50% od II progu czyli 42 764 zł?
A powyżej 85 528 zł brutto to już chyba się wchodzi na 32%, więc chyba trochę inaczej podatki wychodzą?


#241

Mam pytanie. Mam działalność typową programistyczną i chciałbym kupić używany samochód 10-15k PLN. Czy mogę go wrzucić do majątku firmy (mimo że pracuje zdalnie) lub jakaś inna opcja ? Rozumiem że faktura za samochód musi być wystawiona na moją firmę.


#242

Nie musisz kupować na fakturę, możesz kupić prywatnie i wprowadzić ten samochód do działalności. Najlepiej zapytaj o to swojego księgowego.


#244

Zapraszając kogoś na stronę - wypadałoby zadbać o jej wygląd, zwłaszcza jak zaprasza się ludzi, którzy mają jakieś pojęcie o frontendzie.

PS. SPAM!


#245

Kilka pomysłów na koszty firmowe
https://www.youtube.com/watch?v=FkryjW2ujdM


#246

Jezu nie musisz kupować na firmę ale na boga czemu nie miałbyś, samochód na fakturę to dodatkowe pieniążki które możesz sobie odliczyć jako koszty uzyskania dochodu i zapłacić trochę mniejszy podatek(albo dostać trochę większy zwrot)


#247

“raczej nie…”

“odradzała bym…”

“tutaj pojawia się szereg wątpliwości…”

[…]

Innymi słowy:

Obok prawa cywilnego, karnego i administracyjnego mamy :bomb: uznaniowość urzędniczą :bomb:


#248

Dokładnie!

Poprzednie auto tak kupiłem. Teraz zrezygnowałem z tego z uwagi na … problemy.
Leasing jest jeszcze OK, ale obecnie zakup i odpisanie vat-u raczej jest dla hardcorowców.


#249

Same podstawy mówi w tym filmiku. Myślę że jeżeli ktoś już założył działalność to na pewno to wszystko wie.


#250

Możesz rozwinąć tę myśl?
Moja księgowa nie jest hardkorem, a samochód odpisuję od ponad 5 lat.


#251

Moja księgowa tłumaczyła, iż kupując samochód z całym odliczeniem VAT’u, w razie kontroli jesteś zobowiązany udowodnić, że każdy przejechany kilometr był związany z wykonywaniem pracy-obowiązków służbowych.
Nie ma jeżdżenia po zakupy, w weekend nad morze itd. Dlatego sugerowała leasing lub odliczenie tylko 50%.

P.S.
Poprzednie auto kupiłem z pełnym odliczeniem VAT’u.
Na marginesie - kontrolę miałem w ciągu 48h od chwili złożenia wniosku o zwrot VAT’u. :slight_smile:


#252

Nie rozumiem co w tym dziwnego. Przecież jak chcesz odliczyć cały VAT to jasne, że to samochód TYLKO służbowy, inaczej oszukujesz nas wszystkich.
Z resztą, z tego co mi wiadomo, teraz i tak nie da się całego VATu odliczyć.


#253

Protip: zamiast składać wniosek o zwrot VAT, złóż wniosek o zaliczenie nadpłąty VAT na poczet podatku dochodowego. W praktyce wychodzisz na to samo, ale z mniejszą szansą na kontrolę.

Co do samochodu, to założyłem, że rozmawiamy o odliczeniu 50%.


#255

pracuj na etacie, potem znajdź klientów, jak będziesz miał 2-3 klientów, którzy wracają regularnie, zaczynaj na swoim. Nie zaczynaj w ciemno bez klientów


#257

Nadal można odliczać VAT w 100% na tzw. “kilometrówce”. W praktyce nie polecam tego o ile rzeczywiście nie wykorzystuje się go w 100% służbowo. US dokona kontroli każdego kilometra i jak znajdzie nieprawidłowość to będzie węszyć we wszystkich fakturach jakie są do pojazdu. Tzw. kilometrówka sama prosi się o kontrolę o ile w PKD nie ma działalności transportowej.

Pamiętajcie, też że jak rozliczacie 50% kosztów(trochę służbowo trochę prywatnie) to musicie to robić ze wszystkimi przedmiotami związanymi z autem czyli przeglądy, naprawy, części, oleje, myjnie itd. itd. To nie dotyczy tylko paliwa!!!(piszę o tym, bo znam przypadek gdzie ktoś myślał że 50% dotyczy tylko paliwa).