2015 rok i co wybrać?

Cześć,

Mam bardzo duży dylemat dotyczący startu nauki języka i w sumie nie wiem czy wybrać Ruby czy python. Od pewnego czasu przeglądam jak wygląda sprawa na rynku to tak na razie nie ma szału z pracą. Mógłby mi ktoś doradzić co wg. was będzie dobrym rozwiązaniem na naukę w teraźniejszych czasach.

Jeszcze zastanawiałem się nad C++.

Pozdrawiam

to w czym lepiej Ci się pisze :slight_smile: jeśli nie lubisz języka w którym chcesz pisać i masz zamiar sie go uczyć tylko dla pensji to szybko możesz się wypalić…

Wszystko jest dla ludzi :slight_smile:

Zrób tutorial jakiś w Rubym, zrób też jakiś w Pythonie. Zobacz w czym Ci się lepiej pisze i od tego zacznij, jak nauczysz się już programować, poznasz wzorce projektowe itd. Potem przesiadka na inny język to będzie tydzień, dwa, żeby móc napisać bez problemów coś sensownego w nowym języku.

1 Like

Ja na przykład wybrałem rubiego, też miałem taki dylemat, ale z pythonem skończyłem wklejając do kompilatora kod jakiegoś keyloggera :smiley: Nie przydał mi do gustu jakoś tak jak ruby, nie wiem jak wy, ale czasami jak widzę jakiś dłuższy skomplikowany program w pythonie to mam chęć się pochlastać :wink: Wiadomo każdy ma inny gust, spróbuj, napisz coś w pythonie, w rubim i oceń sam nie wzoruj się na innych, pythona o ile się się nie mylę częściej wykorzystują hakerzy, choć rubiego też(metasploit). Oba języki moim zdaniem podobnie popularne, ruby - rails; python - django. Co do c++ to chyba lepiej się uczyć tego pythona, jak przerobisz w c++ wskaźniki to się dowiesz o co mi chodzi(dlatego min. powstała java) :smiley: Hmmm czego mógłbyś się nauczyć? myślę że jakiegoś embera, angulara, i coś co robi za backend - rails, django (niekoniecznie). Ale tak jak pisali wyżej nie ucz się czegoś dla $$, to ma być przyjemność, a nie mordęga :smiley: Myślę że nauka języka to też kwestia czy chcesz tworzyć oprogramowanie, czy aplikacje webowe.

PZDR!

To masz rację. Ale Python (nie jako język per se, ale dostępna mnogość bibliotek) jest o wiele bogatszy. W Pythonie machine learning, statystyka, data mining, modelowanie zjawisk fizycznych, wyższa matematyka to jest coś co ludzie robią na co-dzień. Mnóstwo ludzi przeszło i przechodzi z R do Pythona dzięki matplotlib, numpy i pandas. Aplikacje okienkowe czy gry oparte o OpenGL to też jest codzienność, bo są bindingi do prawie wszystkich popularnych bibliotek.

Nie twierdzę że w Rubym się nie da. Twierdzę tylko że w Pythonie jest o niebo łatwiej zacząć robić co dusza zapragnie, poza webem, dzięki temu jak dużo się w Pythonie ogólnie pisze właśnie poza webem.

PS. A co do samej składni Pythona… to kwestia gustu. Assemblera też się można czepiać, ale po pewnym czasie czytasz go jak dobrą powieść, wystarczy przemóc swoje subiektywne uprzedzenia. Mi osobiście najprzyjemniej pisze się właśnie w Pythonie, a najmniej lubię czytać JavaScript :stuck_out_tongue:

Czego nie wybierzesz, i tak nas wszystkich w końcu czeka pisanie w javascripcie, od tego nie ma ucieczki :wink:

4 Likes

Niekoniecznie w bezpośrednio w javascripcie. Javascript powoli staje się przeglądarkowym assemblerem. CoffeScript, babel.js, opalrb czy też ostatnio mój ulubiony TypeScript to tylko niewielka część języków/transpilerów jaka powstała w ostatnich latach.

2 Likes

Js nie jest taki zły :wink: Teraz większość rzeczy przenoszonych jest do przeglądarek webowych, weźmy np. Unity, tam też można stworzyć niesamowitą gierkę pisząc w js, potem skompilować do WebGL. Js warto znać.

PZDR!

Tylko jak się coś wysra to debugujesz w przeglądarce javascript, na dodatek wygenerowany przez transpiler :wink:

Jasne, COBOL jest gorszy. Niemniej w roku 2015 życzyłbym sobie żeby język na który cały webdev jest coraz bardziej skazany był choć trochę lepiej przemyślany. ES6 robi z javascriptu prawie że cywilizowany język. Prawie, bo liczb całkowitych wciąż brak.

Ten problem został już rozwiązany dzięki source mapom: http://www.sitepoint.com/enhance-your-javascript-debugging-with-cross-browser-source-maps/

To pisz tak, żeby się nie wysrało :wink: Pomaga przy tym korzystanie z języków typowanych z fajnymi kompilatorami, jak Elm czy PureScript. Znajdują Twoje błędy szybciej niż Ty sam.

@Avatarus: W C++ zawsze będzie praca.

http://tour.golang.org/welcome/1

A tak na serio, jezyk nie jest az tak wazny, tylko ‘koncepcje informatyczne’ (okropne slowo, niech mnie ktos poprawi ;)). Ale ogolnie zgadzam sie, ze w javascripcie i pochodnych bedzie sie wiecej i wiecej dzialo.

W COBOL-u tez (i to jak platna ;))

To jak tak jedziemy to w assemblerze też zawsze coś będzie trzeba pisać. I też naprawdę dobrze płacą.:wink:

Gdzieś kiedyś widziałem konkurs na napisanie gry w dowolnym języku. Jeden koleś się spytał, czy może być napisana w języku Angielskim :smiley: Można i tak :smile:

Wiele zależy od tego, co chciałbyś robić, a raczej pisać. Z jednej strony podałeś Ruby/Pythona a z drugiej C++. Jeśli wybierzesz jeden z języków z pierwszej grupy, to najpewniej przyjdzie Ci w przyszłości pisać aplikacje webowe, bo takie jest największe zapotrzebowanie na programistów tych języków na polskim rynku pracy. Natomiast jeśli pójdziesz w kierunku C++, to wprost przeciwnie, bo mało kto używa go do pisania aplikacji webowych, a raczej do jakichś gier lub systemów wbudowanych, ewentualnie aplikacji, w których kwestie wydajnościowe stawia się na pierwszym miejscu. Poza tym, jeśli wybierzesz np. Ruby, nauka JavaScriptu stanie się prawie koniecznością. W przypadku C++ rzadko istnieje podobny wymóg.

Ty też miałeś klienta który zapytał “why can’t you write software without bugs?” :smiley:

Trochę w tym prawdy. Kiedyś lepiej pisano software. Jak ktoś nie wierzy to może zobaczyć ile było na githubie issue z błędami przed 2006-2007 rokiem (gdy ruby stawał się popularniejszy), a ile jest teraz :wink:

1 Like