FormObject

hejka jestem początkująca w ruby on rails i muszę wykorzystać w swoim projekcie FormObject niestety z stron internetowych za bardzo tego nie rozumiem.

Fajnym wprowadzeniem jest ten RailsCast (niestety płatny):

http://railscasts.com/episodes/416-form-objects

@Katrina, sprawa jest bardzo prosta. Typowo railsowe podejście to budowanie formularzy które niejako mapują się 1:1 do modelu (co w większości przypadków jest jak najbardziej ok). Niestety czasem zdarza się, że to co pokazujemy użytkownikowi nie do końca mapuje się na nasz model/modele. Wtedy zamiast hackować model tworzymy zupełnie osobną klasę, która będzie zajmować się logiką tego konkretnego formularza. Taka klasa może mieć jakieś customowe walidacje (np. potwierdzenie, że “tak jestem pełnoletni”, chociaż nigdzie tego nie zapiszemy w bazie) i swoją logikę (np. tworzyć odpowiedni obiekt gdy wszystkie dane są ok). Kontroler w takim przypadku przestaje rozmawiać bezpośrednio z modelem (lub co gorsza z wieloma modelami), teraz robi to z odpowiednim form objectem.

Co do przykładów:

Jak sobie poczytasz o tym patternie i lepiej go zrozumiesz to polecam zacząć od czegoś najprostszego (zwykłe PORO):

class MyForm
  def initialize(params)
    # ..
  end

  # inne metody
end

9$, a baza wiedzy przeogromna, więc nawet nie ma się nad czym zastanawiać.

te railscasty to dobry przykład, ale ja bym rozwały, przeniesienie tego co jest w metodzie submit, save, … FormObject do osobnego ServiceObject, wtedy taki service object można użyć w innym miejscu. FormObject użył bym tylko do otrzymania danych z formularza i walidacji a manipulację na danych (bazie danych) dokonałbym w osobnej klasie. Na początek może się to wydać dalekie od Rails Way, ale w większych projektach sprawdza się to bardzo dobrze.

To jest bardzo dobry pomysł ale dopiero kiedy pojawia ci się w projekcie owo “inne miejsce”. Nie wcześniej.