W obu postach jest kilka bardzo trafnych argumentów przeciwko filtrowaniu kandydatów na podstawie ich pracy nad OSS. Zgadzam się z oboma postami, no i muszę przyznać, że też jestem winny - szukając programistów sam patrzyłem na to podobnie. Co o tym sądzicie?
Wszystko zależy od tego co mamy na myśli przez „pracę nad OSS”. Trudno oczekiwać bogatego profilu na GitHubie od początkującego lub mało doświadczonego programisty. Natomiast jeśli ktoś mówi, że ma np. 5 lat doświadczenia w danej technologii, to zdecydowanie trudniej będzie zaakceptować fakt zupełnego braku zaangażowania w społeczności. Nie uwierzę, że przez tak długi okres człowiek nie natknął się na przynajmniej kilka błędów w bibliotekach, których używa, i które musiał naprawić (a jak już naprawił to powinien być ślad w postaci choćby pull requesta).
Sam spotkałem się natomiast z tym, że pracodawca odrzucił moją kandydaturę m.in. ze względu na brak odpowiednich OS projektów na GitHubie. Projektów, które mogłyby pokazać sposób w jaki projektuję i implementuję większe aplikacje, a nie tylko „odwzorowuję jakieś istniejące API w Rubim”. Założenie, że każdy po godzinach siedzi przed komputerem i rozwija OS jest mocno utopijne.
Ciężko jednak polemizować z tym, że posiadanie bogatego profilu na GitHubie jest dużą zaletą w naszej społeczności. Nie można oczekiwać, że jeśli pracodawca ma do wyboru dwie osoby: jedną z ładnym profillem a drugą „tabula rasa”, to nie weźmie pod uwagę dorobku tej pierwszej.
No ale właśnie w obu postach jest dosyć dużo o tym dlaczego osoby mogą nie mieć żadnego wkładu do projektów open source - między innymi poprzez marginalizację lub chociażby brak czasu po pracy (nie mówiąc już o tym, że jak ktoś pracuje w firmach, które wykorzystują pracowników, to może nie mieć ochoty na jakiekolwiek kodzenie). Zauważ również dysproporcję pomiędzy procentem kobiet w IT i w OSS, naprawdę ciężko mi uwierzyć, że powodem tego jest lenistwo czy niechęć bez żadnego powodu.