Ruby, Python i kwestie gier ;-)

witam,

Czy w Rubym znajde jakiś odpowiednik PyGame, albo chociaż Python-Visual,
czyli jakąś wysokopoziomową bibliotekę do łatwego tworzenia animacji 3D i /lub
prostych gier? Wiem że to forum Railsów, ale z braku ogólnego forum o Ruby w naszym
języku, pozwoliłem sobie zadać pytanie tutaj :slight_smile: Na www.ruby-doc.org nic nie ma.
Google też za specjalnie nie znajdują nic ciekawego.

No i mam też jeszcze jedno pytanko. W blogu Jarka Z (http://blog.zabiello.com/)
albo na usenecie (dokładnie nie pamiętam), wyczytałem że Python jest łatwiejszy
do opanowania niż Ruby. Pythona znam słabo, Rubiego dopiero zaczynam się uczyć
i wydaje mi się, że braki nawiasów, te wszystkie init jakby troszkę zaciemniają czytelność…
Czy Python ma coś takiego “na wyższym poziomie wtajemniczenia” że łatwiej go
opanować?

Pytam z ciekawości, ogólnie myślę że warto znać oba te języki, bo jednak
Python ma dużo dojrzałych bibliotek i ładnie się chyba z Ruby uzupełnia.

pozdrawiam i dzięki za sugestie.

Uwazam, ze nauka Ruby vs Python jest na korzysc Pythona dlatego, ze tam zazwyczaj jest jedno dobre rozwiazanie problemu - jest duzo mniej dowolnosci.
Ruby ma mnostwo drog na rozwiazanie jednego problemu, do tego dochodza taki sprawy jak unless i do_something if costam
do tego masz co chwile uzywane yield (swoja droga wspaniala rzecz).
Ruby jest taki poniewaz ma ulatwiac i przyspieszac programowanie… i to robi ale aby to wszystko pojac trzeba wiecej czasu.
Czas potrzebny na pojecie filozofii jezyka moim zdaniem Ruby jest krotszy i jest to latwiejsze ale aby poruszac sie w nim swobodnie i robic to Ruby-way trzeba wiecej czasu niz w Pythonie - mnogosc metod i mozliwosci jest ogromna, co jest wielka IMHO Ruby’ego przewaga.
Tak czy inaczej uwazam, ze znajomosc Ruby’ego i Pythona sa rownie wazne.

Mam tez nadzieje, ze Django bedzie coraz bardziej popularne - poki co imho jest jeszcze sporo za Railsami.

Znalazłem niby http://www.raschke.de/julian/gosu/ i http://rudl.sourceforge.net/

ale raczej ubożuchno to wygląda :frowning:
Nie mówiąc o dokumentacji…

pozdr

[quote=pawellt]No i mam też jeszcze jedno pytanko. W blogu Jarka Z (http://blog.zabiello.com/)
albo na usenecie (dokładnie nie pamiętam), wyczytałem że Python jest łatwiejszy
do opanowania niż Ruby. Pythona znam słabo, Rubiego dopiero zaczynam się uczyć
i wydaje mi się, że braki nawiasów, te wszystkie init jakby troszkę zaciemniają czytelność…
Czy Python ma coś takiego “na wyższym poziomie wtajemniczenia” że łatwiej go
opanować?[/quote]
mi tez sie wydaje, ze python latwiejszy. IMHO pierwsza rzecza, ktora musi opanowac poczatkujacy, jest skladnia. i wlasnie tu jest ogromna przewaga pytonga - skladnia jest uproszczona do bolu, intuicyjna i konsekwentna.

brak nawiasow (rozumiem, ze klamrowych) w pythonie nie zaciemnia, a wprost przeciwnie – zwieksza czytelnosc. przeciez kazdy powazny programista i tak stosuje wciecia, wiec po cholere jeszcze klamry? zeby moc ten 1 na 100 blokow kodu zapisac w jednej linii? to sie przeciez nie kalkuluje. a jak programista zapisze to w dwoch liniach, to co? monitor mu wybuchnie? (-:

ruby posiada mnostwo “featuresow” dla zaawansowanych. sa fajne i wygodne, ale poczatkujacemu tylko zaciemniaja obraz. gdy nauka polega w glownej mierze na analizie kodu przykladow, bibliotek, dzialajacych itd., jest to powazne utrudnienie, gdyz zwykle wymaga znajomosci dosc zaawansowanych elementow skladni. sam mam z tym czesto problem, choc uwazam sie za doswiadczonego programiste (-:

z drugiej strony kto raz opanuje takie slodkosci, jak mozliwosc przekazania bloku jako argumentu funkcji, korzystania z otwartosci klas, definiowania DSL-i, kontynuacji, zasady “wszystko jest obiektem”, ten nie bedzie potrafil bez nich programowac (-:

Do gier to raczej C/C++ lub OCaml, event. Java/C#, do zabawy (a moze i nie?) to pewnie Python z bindingami na GLUTa (m.in. PyOpenGl) + Psyco. Jezyk to narzedzie a nie religia :slight_smile:

Python rzeczywiscie jest chyba najlatwiejszym jezykiem do nauki (dobrego programowania). Ruby jest raczej dla osob, kt. maja jakis background. Dodatkowo PyDEV jest o wiele lepszy od RDT (eclipse). Niezly jest tez boaConstructor (wxPython) - prawie jak Delphi :slight_smile: . Python jest defaultowo w kazdym linuksie! Ruby i Python (pomijajac skladnie) sa prawdopod. blizsze sobie niz Java i C#.

A moze np. Smalltalk (Squeak - multimedia 2d/3d + Seaside na WEB … + bycie oryginalnym :slight_smile: )

Dzięki za info - ale z tymi “kwestiami językowymi” w Ruby, które powodują że Python jest
łatwiejszy do nauki, to chyba też jest różnie :slight_smile: W końcu w Pythonie też są domknięcia, lambdy,
różne “featuresy”. Ponadto jakoś te wszystkie init i class potrafią czasami zaciemnić…

A Squeaka nawet trochę próbowałem. Ogólnie bardzo podoba mi się Smalltalk. Tyle że
chyba mało to przyszłościowe niestety :frowning:

pozdrawiam.

wow… co chwile jestem zaskakiwany :slight_smile:

pozdro

[quote=pawellt]witam,
Czy w Rubym znajde jakiś odpowiednik PyGame, albo chociaż Python-Visual,
czyli jakąś wysokopoziomową bibliotekę do łatwego tworzenia animacji 3D i /lub
prostych gier?[/quote]
widziales ta ksiazke:
Premier Press Game Programming with Python Lua and Ruby
?
w rozdziale 10: Ruby and OpenGL
http://www2.giganet.net/~yoshi/
mozna znalesc ebooka, jesli nie mozesz/ nie chcesz kupic zagranica.

pozdrawiam