[quote=piachoo]Pytam nie ze złośliwości, ale z ciekawości. Sam jestem zainteresowany tematyką Agile(w praktyce i teorii) od dłuższego czasu. Według mnie najtrudniejszą rzeczą w pełni rozumianym Agile jest konieczność nakłonienia klienta do wejścia w projekt, którego budżet nie jest określony(klient płaci za czas a nie za rezultaty). Dlatego też najlepsze miejsce dla Agile to według mnie projekty wewnętrzne, gdzie przeważnie klient(tu pracodawca, lub przełożony) i tak płaci na za czas(pensja miesięczna). Dodatkowo praca z takim klientem jest łatwiejsza, bo bariera porozumienia z pomiędzy klientem a programistą jest mniejsza.
Zastrzegam, że sam osobiście nie mam doświadczenia w komercyjnym zastosowaniu pełnego agile. Brałem udział w dwóch niekomercyjnych 2-tygodniowych projektach XP.
Ciekawy jestem jakie Ty miałeś doświadczenia w powyższych zagadnieniach?[/quote]
Ok
Formułujesz całkiem inteligentne i dotykające istoty rzeczy, czyli realnych problemów pytania.
Ponieważ zasadniczo unikam mówienia o problemach, słowo “problem” wyrzuciłem ze słownika i zastąpiłem terminem “wyzwanie”. Brzmi lepiej 
We challenge you to shape our world.
Najtrudniejszą rzeczą w scrumie jest przekonanie klienta, że brak deadline’ów i brak ustalonej ceny tak naprawdę są dla niego dobre.
Sprzedaż polega na zadawaniu inteligentnych pytań. “Sprzedaż” scruma, co tutaj jest akurat równoznaczne ze “sprzedażą” agile, także.
Po pierwsze należy zapytać klienta, czy zgadza sie ze stwierdzeniem, że czas to pieniądz. Po drugie: zapytać ile czasu zajmie mu napisanie specyfikacji oraz negocjowanie warunków umowy. Po trzecie: czy planuje change requesty i czy zdaje sobie sprawę jaki to będzie miało wpływ na czas, jakość i komfort tworzenia systemu. Co stanie się z budżetem? Co z harmonogramem prac? Czy jest pewny, że efekt końcowy będzie spełniał jego oczekiwania? Że to, co powstanie będzie tym co chciał ujrzeć?