Szukam kosztów - niższy podatek


#1

Pracując w branży IT nie ma praktycznie żadnych kosztów (no po za internetem, domenami, hostingiem itd).
Jak sobie z tym radzicie? Gdzie szukacie kosztów?


#2

Standard - samochód, sprzęt IT, umowy dla podwykonawców, ale raczej niewiele z tym można zrobić, nie opłaca Ci się przejść na liniowy?


#3

ksiazki, kursy, szkolenia, sprzet elektroniczny, licencje na programy itd :slight_smile:


#5

Niestety z kosztami krucho. Delegacje (szczególnie zagraniczne) są dla mnie głownym koszto generatorem. Pozatym kupno auta (rozłożone przez amortyzację), i sprzęt komputerowy, to tyle właściwie :slight_smile: A i można jeszcze sobie bardzo miłe wyposażenie biura kupić ^^


#6

Widzę, że nie tylko ja mam ten problem :slight_smile:
Trzeba będzie chyba przejść na linkówkę, ale to od przyszłęgo roku podatkowego.


#7

Tak jak napisał @swistak84 - najlepiej jakbyś gdzieś jeździł, u mnie właśnie delegacje są największym kosztem rzędu kilku (czasem nawet kilkunastu) tysięcy pln miesięcznie. Chodzi mi oczywiście o faktyczne delegacje w interesach, bo wakacje odliczać to już troche kiepsko :wink:


#8

Pamiętajcie tylko - na liniowym nie można się rozliczać wspólnie z małżonką, a to w moim przypadku na koniec roku obniża próg dochodowy i uciekam od wyższej stawki = spory zwrot.


#9

A gdzie prowadzisz działalność? Jeśli jest to mieszkanie w którym również mieszkasz to jego część możesz wprowadzić do działalności i koszty z nim związane (woda, prąd, gaz) też możesz zaliczać.
Idealnie jak to jest mieszkanie kupione na kredyt bo wtedy część odsetek też jest Twoim kosztem.


#10

Haha uwierz mi mieszkanie na kredyt nie jest idealnym rozwiązaniem :wink:

Ale jeżeli prowadzisz działalność w mieszkaniu należącym do rodziny podpisujesz umowę, rodzina rejestruje się na ryczałcie około 9% z tego co pamiętam, a ty sobie to odpisujesz od kosztów ze stawką 18-19%

Ważne żeyb stawka najmu była realistyczna, najlepiej wejść na jakiśportal ogłoszeniowy i zrobić zrzut ekranu jakie są stawki za metr w okolicy i wyliczyć na podstawie średniej (a zrzut zachować na wypadek kontroli)


#11

Kilka pomysłów:

  • leasing komputera zamiast jego kupna - przy rozłożeniu na np. trzy lata ma się stale w miarę aktualny sprzęt, a całą ratę można wrzucić w koszt, nie trzeba się potem zastanawiać, co zrobić z wysłużonym sprzętem

  • upgrade i konserwacja sprzętu (ram/dysk/czyszczenie chłodzenia, nowa klawiatura itp.)

  • kupno jakiegoś topowego telefonu z wyższym abonamentem - 200-300 PLN

  • dodatkowy abonament tylko dla netu (lte modem, mifi, net dla tableta/laptopa)

  • kupno dodatkowych telefonów/tabletów (oczywiście chodzi o testowanie na różnych sprzętach/systemach i rozdzielczościach)

  • smartwatch (idealnie dla programistów na dane platformy)

  • wynajem wirtualnego biura

  • godne wyposażenie własnego biura (krzesło, stół, dobry monitor, drukarka, skaner, głośniki, środki do czyszczenia, porządny router, NAS)

  • coworking lub wynajem biura

  • samochód (leasing lub zakup), paliwo, olej, naprawy, przeglądy, ubezpieczenie, opony, parking, myjnia, akcesoria (skrobaczka do szyb, dywaniki)

  • wyjazdy za granicę (przejazdy/przeloty, hotele, opłaty za konferencje itp.)

  • usługi - abonamenty (Google Drive, Dropbox, Github, Trello, Slack itp.)

  • oprogramowanie - abonamenty (Adobe Creative Cloud, Jetbrains Toolbox itp.)

  • oprogramowanie - jednorazowe (Sublime itp.)

  • certyfikaty, szkolenia, kursy, podnoszenie kwalifikacji (także abonamenty lub kursy na udemy, codeschool itp.)

  • domeny, serwery, hostingi

  • reklama i marketing (reklama google, facebook, usługi seo itp.)

  • zlecanie na zewnątrz pewnych usług (np. grafik, tłumacz, copywriter, seo itp.)

  • księgowość i reprezentacja przed urzędami (po co się męczyć samemu)

  • przeróżne konsultacje, prawnik (porady, umowy itp.)

  • konto bankowe i opłaty bankowe, opłaty paypal, różnice kursowe

  • kredyt firmowy (na rozwój - część odsetkowa kredytu można wliczyć w koszty)

  • część własnego/wynajmowanego mieszkania też można wliczyć w koszty (oraz proporcjonalnie prąd/ogrzewanie itp), ale trzeba spełnić kilka warunków

W niektórych sytuacjach i od pewnych zarobków ciekawie się zaczyna robić przy zatrudnieniu niepracującego małżonka. Na podatkach się dużo nie zyska, ale da się odliczyć drugi samochód (i jego utrzymanie), kolejny komputer/telefon itp.

Dodatkowo można otworzyć jakąś lokalną franczyzę tak, aby się w miarę utrzymała, zatrudnić jedną/dwie osoby i cieszyć się z kosztów, które są generowane (wynagrodzenie, wynajem, zatowarowanie, opłata franczyzowa itp.) :smile:


#12

Sprawdziłbym na 100% czy jeśli rodzina rozlicza jako ryczałt to możesz tam prowadzić działalność gospodarczą.

Odnośnie kredytu to założenie jest że masz już kredyt na mieszkanie, w którym prowadzisz działalność.


#13

Fakt. Raczej na pewno nie może to być żona, myślałem o dalszej rodzinie :slight_smile:
Jak zwykle przestrzegam przed braniem rad na tmat podatków z internetu, po to są księgowi i wyspecjalizowani prawnicy, płacisz stówę czy dwie za konsultację (i w rzucasz w koszty oczywiście!) i już wiesz co mozesz a co nie.